Evropská komise přijala balíček opatření, jejichž cílem je posílit prosazování norem v oblasti zdraví a bezpečnosti v celém zemědělsko-potravinovém řetězci. Bezpečnost potravin je důležitým faktorem pro získání důvěry spotřebitelů a zajištění udržitelnosti produkce potravin.
Balíček opatření poskytuje modernizovaný a zjednodušený přístup k ochraně zdraví, který je více založený na posuzování rizika, a účinnější nástroje pro provádění kontrol, jejichž cílem je zajistit účinné uplatňování pravidel pro fungování potravinového řetězce.
Balíček je reakcí na volání po jednodušších a propracovanějších právních předpisech, a proto snižuje administrativní zatížení provozovatelů a zjednodušuje regulační prostředí. Zvláštní pozornost je věnována dopadu těchto právních předpisů na malé a střední podniky a mikropodniky, jež jsou od nejnákladnějších a nejvíce zatěžujících prvků právních předpisů osvobozeny.
V současné době je problematika EU týkající se potravinového řetězce upravována téměř 70 předpisy. Dnes přijatý balíček reforem sníží jejich počet na pět a rovněž omezí administrativní formality pro zemědělce, chovatele a provozovatele potravinářských podniků (producenty, zpracovatele a distributory) tak, aby mohli svou profesi snáze provozovat.
Tonio Borg, komisař pro zdraví a spotřebitelskou politiku, řekl: „Odvětví zemědělství a potravinářského průmyslu je druhým největším ekonomickým odvětvím v EU, které zaměstnává více než 48 milionů osob a hodnota jeho roční produkce je přibližně 750 miliard EUR. Evropa má nejpřísnější normy pro bezpečnost potravin na světě. Nicméně nedávný skandál s koňským masem je důkazem toho, že je zde prostor pro zlepšování, přestože nedošlo k ohrožení zdraví. Dnes přijatý balíček reforem je vítán, neboť dokazuje, že systém může reagovat na zjištěné problémy, a zároveň zohledňuje již získané zkušenosti.Stručně řečeno má tento balíček zajistit propracovanější pravidla pro bezpečnější potraviny“.
Podnikům balíček přinese díky menšímu administrativnímu zatížení jednodušší, vědecky podložená a na posuzování rizika založená pravidla, účinnější procesy a opatření pro financování a lepší tlumení a eradikaci nákaz zvířat a ochranu před škodlivými organismy rostlin. Spotřebitelům zajistí bezpečnější produkty a účinnější a transparentnější systém kontrol v rámci celého řetězce.
Hlavní prvky návrhu
Úřední kontroly
-
Komise uznává, že je nutné posílit nástroje, které mají příslušné orgány v členských státech k dispozici pro účely praktického ověření souladu s právními předpisy EU (prostřednictvím kontrol, inspekcí a testů).
-
Nedávné skandály spojené s potravinami opět poukázaly na to, že je potřeba, aby donucovací orgány přijaly účinnější opatření chránící jak spotřebitele, tak i provozovatele, kteří plní své povinnosti, před riziky (a to i v ekonomickém slova smyslu), jež může porušení pravidel v rámci řetězce představovat.
-
Nová pravidla uplatňují přístup, který je více založen na posouzení rizika, a příslušným orgánům tudíž umožní, aby své prostředky zaměřily na důležitější oblasti.
-
Stávající systém poplatků, prostřednictvím kterého je financováno účinné provádění těchto kontrol v rámci udržitelného systému v celém řetězci, bude uplatňován i v ostatních odvětvích řetězce, kde poplatky v současné době účtovány nejsou.
-
Mikropodniky budou od těchto poplatků osvobozeny, ale nebudou osvobozeny od kontrol, aby se nenarušila jejich konkurenceschopnost.
-
Členské státy budou mít povinnost, aby do svých plánů kontrol plně zapracovaly kontroly podvodného jednání a aby zajistily, že finanční sankce stanovené pro dané případy byly dostatečně vysoké a odrazující.
Zdraví zvířat
-
Prostřednictvím balíčku bude stanoven jediný právní předpis pro regulaci zdraví zvířat v EU založený na zásadě, že „prevence je lepší než léčba“.
-
Cílem tohoto předpisu je zlepšit normy a vytvořit společný systém pro lepší zjišťování přítomnosti nákaz a jejich tlumení a pro koordinované zvládání rizik ohrožujících zdraví a bezpečnost potravin a krmiv.
-
Takto posílený systém spolu s lepšími pravidly týkajícími se identifikace a registrace umožní těm, kteří na ochraně našeho potravinového řetězce pracují, tedy zemědělcům a veterinárním lékařům, rychle reagovat, omezit šíření nákazy a minimalizovat její dopad na hospodářská zvířata a spotřebitele.
-
Předpis dále stanoví kategorie nákaz a jejich prioritizaci, což vyžaduje zásah na úrovni EU. Umožní tak uplatňovat přístup více založený na posuzování rizika a lepší využívání prostředků.
-
Pravidla v oblasti zdraví zvířat jsou dostatečně flexibilní, takže je možné je přizpůsobit zvířat různým velikostem a typům zařízení (např. malé a střední podniky, zájmový chov apod.) a různým místním podmínkám, a to zejména pokud jde o požadavky týkající se registrace a schvalování zařízení, chovu zvířat a držení produktů.
-
Právní předpis musí být obecně dostatečně flexibilní a pevný, aby zajistil účinnou reakci celé EU v případě významné změny klimatu, a poskytl nám tak nástroj pro zvládání nových a dosud neznámých rizik, který lze rychle přizpůsobit novému vývoji v oblasti vědy a mezinárodním normám.
Zdraví rostlin
-
Hodnota plodin pěstovaných v EU činí ročně 205 miliard EUR. Nebýt ochrany, kterou poskytují rostlinolékařská pravidla, utrpělo by toto odvětví značné hospodářské škody.
-
Evropské zemědělství, lesnictví a přírodní dědictví ohrožují škodlivé organismy a choroby napadající rostliny. V důsledku globalizace obchodu a změny klimatu se zvýšil počet případů introdukce nových druhů škodlivých organismů.
-
Ve snaze zabránit usídlení nových škodlivých organismů v EU a chránit pěstitele rostlin i odvětví lesnictví Komise navrhla, aby byl stávající systém rostlinolékařské péče modernizován.
-
Větší pozornost bude věnována vysoce rizikovému obchodu se zbožím pocházejícím ze třetích zemí a větší vysledovatelnosti rostlinných materiálů na vnitřním trhu.
-
Právní předpis rovněž zlepšuje dozor a včasnou eradikaci ohnisek nových druhů škodlivých organismů a zavádí finanční kompenzaci pro pěstitele, jejichž rostliny byly napadeny karanténními škodlivými organismy.
Rozmnožovací materiál rostlin (včetně osiva)
-
60 % světového vývozu osiva pochází z EU.
-
Balíček obsahuje jednodušší a flexibilnější pravidla pro uvádění osiva a jiného rozmnožovacího materiálu na trh a jeho cílem je zajistit produktivitu, přizpůsobivost a rozmanitost evropského zemědělství a lesnictví a usnadnit obchod s produkty těchto odvětví.
-
Široký výběr materiálů a propracovanější požadavky na testování přispějí k ochraně biologické rozmanitosti a orientují postupy šlechtění udržitelným směrem.
-
Právní předpisy EU neupravují používání osiv na soukromých zahradách a amatérští zahrádkáři mohou nadále svá osiva v malém množství nakupovat i prodávat. Kromě toho bude vyjasněno, že neprofesní provozovatel (např. amatérský zahrádkář) může s osivy obchodovat s jiným amatérským zahrádkářem, aniž by se něj vztahovala pravidla navrhovaného nařízení.
-
Cílem právního předpisu je poskytnout uživatelům širší výběr, a to včetně nových vylepšených a testovaných odrůd, materiálu nevyhovujícího definici odrůdy (heterogenní materiál), tradičních odrůd a materiálu rostlin menšinového trhu.
-
V souladu s agendou Komise pro zlepšování právní úpravy nová pravidla zohledňují, o jaký se jedná druh materiálu, o jaké produkční podmínky, a velikost daného podniku. Pro staré tradiční odrůdy a heterogenní materiál jsou proto stanoveny pouze nízké registrační poplatky. Na tyto kategorie materiálu se nevztahují požadavky na testování a jiné povinnosti stanovené právním předpisem.
-
Navíc je sníženo administrativní zatížení pro mikropodniky, které mohou na trh uvádět jakýkoli materiál jako „materiál rostlin menšinového trhu“ bez nutnosti registrace.
-
Mikropodniky jsou obecně od registračních poplatků osvobozeny
Další kroky
K balíčku opatření, která Komise navrhla, se nyní vyjádří další orgány EU, včetně Evropského parlamentu a Rady, které k němu zaujmou ve stanovené době svá stanoviska. Očekává se, že balíček vstoupí v platnost v roce 2016.