Nová služba VZP ČR

Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR (VZP ČR) rozšížila od posledního srpnového týdne roku 2014 svou službu pro roztržité klienty na celou Českou republiku. Doposud ji testovala v rámci dvou regionálních poboček.
 
Novinka spočívá v tom, že ty klienty, kteří krátkodobě nezaplatili zdravotní pojištění, na to VZP ČR upozorní zprávou SMS či e-mailem. Lidé, kteří třeba jen zapomněli, tak mají možnost zaplatit dluh dříve, než by jim naběhlo penále nebo dlužná částka dále narostla. Výhledově by služba mohla být prospěšná až pro 100 tisíc plátců pojistného a VZP ČR by tak mohla ročně získat až 50 milionů Kč, které by jinak musela zdlouhavě vymáhat.
 
Pilotní provoz, který probíhal od ledna do konce března 2014, skončil mimořádně úspěšně. Postupně se po jednotlivých okresech rozšířil na Prahu, střední Čechy a Ústecký a Liberecký kraj. V rozmezí jedenácti týdnů oslovila VZP ČR s upozorněním přes SMS či e-mail bezmála 9,5 tisíce samoplátců pojistného, tedy osob samostatně výdělečně činných či osob bez zdanitelných příjmů. Tito lidé dlužili pojišťovně na pojistném dohromady víc než 15 milionů Kč. Po upozornění od nich přišlo VZP ČR na účet více než 3,6 milionu Kč.
 
Pouhé upozornění tedy vedlo k tomu, že pojišťovna dostala prakticky obratem skoro čtvrtinu dlužné částky. VZP ČR to přitom nestálo ani korunu – využila jen nově jednu z funkcí, které jí nabízí systém správy pohledávek. Ten pořídila v roce 2012 a od té doby postupně uvádí do chodu jednu jeho funkci za druhou. Doposud VZP ČR obesílala všechny plátce pojistného jednou ročně dopisem. To už ale velké části z nich naběhlo k dlužné částce pojistného i penále, kterému se teď díky nové operativní službě budou moci snadno vyhnout nebo předejít jeho nárůstu.
 
Pro všechny roztržité klienty VZP ČR – samoplátce pojistného byl zřízen nový účet u Komerční banky 27-8247100237/0100. Na tento centralizovaný účet je budou odkazovat upozornění na chybějící platbu pojistného, zasílaná formou SMS nebo e-mailem. Variabilní symbol platby je stejně jako doposud číslo plátce (zpravidla rodné číslo).
 
Úspěch projektu závisí mimo jiné na tom, zda budou mít plátci pojistného v databázi VZP aktualizované kontakty – číslo mobilního telefonu či adresu e-mailu. I ve svém vlastním zájmu by si měli zkontrolovat, zda má pojišťovna jejich aktuální údaje pro elektronickou komunikaci. Výhledově pojišťovna počítá s tím, že stejný systém upozornění zavede i pro plátce – zaměstnavatele.
Kategorie: 
Hodnocení: 

HaSIM newsletter

Mějte přehled o našich novinkách!