Zákon o regulaci reklamy - poslanecký návrh

Vláda ČR dne 16. 2. 2015 přijala negativní stanovisko k návrhu poslanců Martina Plíška, Leoše Hegera, Jiřího Skalického, Jiřího Štětiny, Jaroslava Krákory, Bohuslava Svobody, Soni Markové a Rostislava Vyzuly na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů - sněmovní tisk č. 391 (č. j. 140/15).

Novela zákona o regulaci reklamy by měla omezit možné korumpování lékařů a lékárníků ze strany farmaceutických firem.

Předseda vlády Bohuslav Sobotka uvedl, že vláda sice snahu autorů chápe, některá navrhovaná opatření podle předběžného stanoviska pro zasedání ministrů ale už obsahuje ministerská norma, která je ve Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR (PSP ČR). Poslanecká předloha podle vládních legislativců navíc nereaguje na nové změny, například v zákoně o zdravotnických prostředcích.

Návrh autorů z řad poslanců v čele s exministrem Leošem Hegerem a jeho tehdejším náměstkem Martinem Plíškem vymezuje nově, přesněji a někdy i přísněji marketingové vztahy farmaceutických firem, například sponzorování kongresové turistky.

Citelně, na trojnásobek současných částek, zvyšuje nejvyšší možné sankce za porušení zákona. Budou moci dosáhnout až 15 milionů korun. Podle předběžného stanoviska pro vládu není značný růst pokut dostatečně zdůvodněný.

Předkladatelé chtějí předlohou zamezit stavu, kdy lékaři nebo lékárníci přednostně předepisují nebo vydávají určité léky, protože z toho mají finanční nebo jiný přínos. V případě odborných kongresů by sponzoři mohli hradit dopravu, ubytování, stravu a registrační poplatek, a to výhradně lékařům nebo lékárníkům, nikoli už třeba jejich rodinným příslušníkům.

Úprava reaguje na zkušenosti, kdy se taková setkání konala v turisticky atraktivních zahraničních destinacích a měla spíše charakter dovolené, píšou předkladatelé.

Organizátoři těchto akcí by je navíc museli ohlašovat předem Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL), po nich by museli oznámit obsah plnění. Ústav by údaje zveřejňoval na internetu.

Vláda upozornila na to, že dvacetidenní předstih by mohl být nepřiměřeným omezením, když akce se často neplánují takto dopředu.

Novela má stanovit, že zástupci farmaceutických firem by mohli dávat lékařům jen v omezené míře vzorky léků. Předloha se má nově vztahovat taky na prostředníky, kteří v zastoupeni firmy dělají reklamu na léky. Pod propagaci novela zahrne průzkumy trhu a marketingové a poregistrační studie, zakáže loterie a spotřební soutěže na léčiva. SÚKL získá pravomoc žádat od lékařů a lékárníků údaje o plněních, která v souvislosti s propagací léků obdrželi. Bude mít na starosti i dohled nad reklamou na potraviny pro zvláštní lékařské účely.

Norma by taky omezila reklamu v pohřebnictví. Nesměla by být mimo jiné v areálech nemocnic a zařízení sociálních služeb a nesměla by se provádět adresně, tedy například dopisy, letáky a elektronickou poštou.

Hodnocení: 

HaSIM newsletter

Mějte přehled o našich novinkách!