Hygienici v roce 2015 odhalili celkem 74 nebezpečných výrobků. Vyplývá to z aktuální Zprávy o činnosti orgánů ochrany veřejného zdraví.

V loňském roce se jednalo o 26 kosmetických přípravků, 27 hraček, 18 předmětů určených pro styk s potravinami a 3 výrobky pro děti do 3 let. V letošním roce jsme frekvenci kontrol, mimo jiné díky nárůstu hlášení výskytu nebezpečných výrobků v rámci členských zemí EU, zvýšili a od ledna jsme nebezpečných výrobků odhalili již téměř 130,“ upřesňuje hlavní hygienik ČR Vladimír Valenta.  

Nejčastěji byl zaznamenán zvýšený obsah ftalátů, které působí negativně na reprodukční orgány, často docházelo také k nesprávnému či klamavému značení výrobků. Některé, zvláště kosmetické výrobky, pak postrádaly povinně uváděné informace, jakými jsou například údaje o osobách odpovědných za uvedení výrobku na trh (výrobce nebo dovozce) a také seznam přísad. V řadě případů byl též zaznamenán zvýšený podíl potenciálně nebezpečných látek.

Jak se vyhnout potenciálně nevyhovujícím nebo nebezpečným výrobkům?

Spotřebitel sám těžko na první pohled odhalí například nadlimitní výskyt konkrétní potenciálně nebezpečné látky ve výrobku. Tyto nedostatky bývají ale velmi často spojeny s níže popsaným nedodržením požadavků na značení výrobků, které si může zákazník sám snadno zkontrolovat:

  • není uveden název a sídlo osoby, která uvádí výrobek na trh – a to buď vůbec, nebo jen názvem bez jakékoli adresy apod.
  • české texty jsou uvedeny s mnoha chybami nebo dokonce chybí úplně
  • výrobky těží z podobnosti názvu nebo vzhledu s jiným známějším výrobkem
  • kosmetické výrobky jsou vybaveny značkou CE nebo symbolem hořlaviny (oboje nemá na kosmetice své místo)
  • u kosmetiky není uvedena šarže výrobku

Mezi další frekventované znaky patří fakt, že výrobky jsou v porovnání s běžnou cenovou hladinou až neskutečně laciné (dodržení legislativních limitů na bezpečnost výrobku vyžaduje určité finanční náklady, které se samozřejmě promítnou do ceny), což dokladuje fakt, že většina stanovených nebezpečných výrobků byla nalezena v provozovnách typu večerka, tržnice, „vše za XX Kč“. Zákazník také může posoudit další náležitosti související s prodejem, zejména je-li automaticky vystaven paragon (kvůli možnosti reklamace).

Zdroj: Ministerstvo zdravotnictví ČR

Kategorie