Právo na dětství

Informační kampaň Právo na dětství má přispět k celospolečenské diskusi na téma změny systému péče o ohrožené děti a informovat o nejčastějších situacích, se kterými se odborníci při řešení situace ohrožených dětí setkávají.

Aktivity v rámci kampaně Právo na dětství probíhají od konce dubna 2015 do října 2015. Jejich cílem bylo především prezentovat východiska a základní přístupy v systému ochrany dětí tak, aby se jednotlivé skupiny odborníků měly možnost seznámit se smyslem a podstatou chystaných změn a záměrů v transformaci systému.

Tematickými okruhy kampaně a jejich ambasadory jsou:

  • Dítě jako subjekt práva (Petr Zmuda),
  • Prevence v biologické rodině (Elena Turnovská),
  • Podpora pěstounské péče (Hana Jurajdová) a
  • Systém po transformaci (David Beňák).

Většina výstupů kampaně má trvalý dosah a jsou dále využitelné i po jejím skončení. Mezi ně patří webové stránky http://kampan.pravonadetstvi.cz, které sdružují všechny aktivity. Řadu materiálů obdrželi přímo pracovníci orgánu sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) i ostatní odborníci. Pro jejich potřeby byl vytvořen také praktický interaktivní on-line katalog, který je k dispozici na http://katalog.pravonadetstvi.cz/.

Dalším informačním kanálem kampaně Právo na dětství se staly odborné tematické konference. Významné využití i v budoucnosti má také interaktivní e-learningový program, který je určen ke školení pracovníků OSPOD. Ten umožňuje vytváření tréninků a testů, správu záznamů o uživatelích a jejich výsledcích nebo umisťování aktuálních informací.

Kampaň se zaměřila i na širokou veřejnost. Pro podporu obecného povědomí o pěstounství a s cílem zvýšit počet pěstounů v jednotlivých krajích putovala Českou republikou interaktivní výstava „I já chci mít vzpomínky na dětství“. Na 15 zastávkách zajímavou formou představila, co znamená být pěstounem a jak to vidí děti nebo profesionálové, kteří s pěstouny i ohroženými dětmi pracují. V některých krajích proběhly navíc doprovodné akce, na nichž organizátoři spolupracovali s místními neziskovými organizacemi.
Úkolem kampaně bylo také seznámit děti s jejich právy. Ve spolupráci s odborníky vznikla metodika vzorové výuky a také další materiály pro přípravu hodin občanské výchovy.

Kampaň, která je součástí Akčního plánu k naplnění Národní strategie ochrany práv dětí pro období let 2012–2015, je realizována v rámci projektu „Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny“. Náklady na informační kampaň činí 16,9 milionu Kč. Projekt je spolufinancován z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a ze státního rozpočtu České republiky.

Kategorie: 
Hodnocení: 

HaSIM newsletter

Mějte přehled o našich novinkách!